Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar, enfekte bir kişiden enfekte olmayan bir kişiye cinsel temas yoluyla bulaşan enfeksiyonlardır.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklara bakteri, virüs veya parazitler neden olabilir.

Örnekler arasında bel soğukluğu, genital herpes, insan papilloma virüs (HPV) enfeksiyonu, HIV/AIDS, klamidya ve frengi sayılabilir.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar nelerdir?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar veya cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar (CYBE), cinsel temas yoluyla bir kişiden diğerine geçen enfeksiyonlardır.

Temas genellikle vajinal, oral veya anal sekstir.

Herpes ve HPV gibi bazı cinsel yolla bulaşan hastalıkların ciltten cilde temas yoluyla yayılması nedeniyle bazı cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar fiziksel temas yoluyla da bulaşabilirler.

Aşağıdakiler dahil 20'den fazla Cinsel Yolla Bulaşan Hastalık türü vardır:
Cinsel yolla bulaşan hastalıklara ne sebep olur?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklara bakteri, virüs ve parazitler neden olabilir .

Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan kimler etkilenir?

Çoğu cinsel yolla bulaşan hastalık hem erkekleri hem de kadınları etkiler, ancak çoğu durumda neden oldukları sağlık sorunları kadınlar için daha şiddetli olabilir.

Hamile bir kadının cinsel yolla bulaşan bir hastalığı varsa, bebek için ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir.

Cinsel yolla bulaşan hastalıkların belirtileri nelerdir?

Cinsel yolla bulaşan hastalık her zaman semptomlara neden olmaz veya sadece hafif semptomlara neden olabilir. Yani bir enfeksiyonu taşımak ve bunun farkında olmamak mümkündür.

Cinsel yola bulaşan hastalık belirtileriniz varsa;
  • Penis veya vajinadan olağandışı akıntı

• Genital bölgede yaralar veya siğiller

• Ağrılı veya sık idrara çıkma

• Genital bölgede kaşıntı ve kızarıklık

• Ağız içinde veya çevresinde kabarcıklar veya yaralar

• Anormal vajinal koku

• Anal kaşıntı, ağrı veya kanama

• Karın ağrısı

gibi durumlar görülebilir.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar nasıl teşhis edilir?

Cinsel olarak aktifseniz, cinsel yolla bulaşan hastalık riskiniz ve test yaptırmanız gerekip gerekmediği konusunda sağlık uzmanınızla konuşmalısınız.

Birçok cinsel yolla bulaşan hastalık genellikle semptomlara neden olmamaktadır.

Bazı cinsel yolla bulaşan hastalıklar fiziki muayene sırasında; vajina, penis veya anüsten alınan bir doku veya sıvının mikroskobik incelemesi yoluyla teşhis edilebilir. Ayrıca kan testleri ile de çoğu cinsel yolla bulaşan hastalıklar teşhis edilebilir.

Cinsel yolla bulaşan hastalıkların tedavisi:

Bazı antibiyotikler bakteri veya parazitlerin neden olduğu cinsel yolla bulaşan hastalıkları tedavi edebilir.

Virüslerin neden olduğu cinsel yolla bulaşan hastalıkların tedavisi yoktur.

Ancak ilaçlar genellikle semptomlara yardımcı olabilir ve enfeksiyonu yayma riskinizi azaltabilir.

Lateks prezervatiflerin doğru kullanımı, cinsel yolla bulaşan hastalıklara yakalanma veya yayılma riskini büyük ölçüde azaltır, ancak tamamen ortadan kaldırmaz. Enfeksiyondan kaçınmanın bir diğer yolu anal ve oral seks yapmamaktır.

HPV ve Hepatit B'yi önlemek için aşılar vardır .

Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan nasıl korunulur?

Lateks prezervatiflerin doğru kullanımı, cinsel yolla bulaşan hastalıklara yakalanma veya yayılma riskini büyük ölçüde azaltır, ancak tamamen ortadan kaldırmaz. Sizin veya partnerinizin latekse alerjisi varsa poliüretan prezervatif kullanabilirsiniz.

Bulaşıcı Hastalıklar Enstitüsü (NIAID) Cinsel Yolla Bulaşan Hastalık Çalışmalarına Öncelik Tanıyor.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar, kadınlar ve bebekler üzerindeki yıkıcı etkileri ve HIV/AIDS ile olan ilişkileri nedeniyle önemli bir küresel sağlık önceliğidir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve HIV, biyolojik etkileşimlerle bağlantılıdır ve her iki enfeksiyon da aynı popülasyonlarda meydana gelir. Herhangi bir cinsel yolla bulaşan hastalık varlığında, HIV bulaşma ve/veya bulaştırma riski artmaktadır. Aynı zamanda hastalığın ilerleme şeklini de değiştirebilir.

Ayrıca cinsel yolla bulaşan hastalıklar özellikle kadınlarda ve bebeklerde uzun süreli sağlık sorunlarına neden olabilir.

Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan kaynaklanan sağlık komplikasyonlarından bazıları; pelvik inflamatuar hastalık, kısırlık, tubal veya ektopik gebelik, serviks kanseri ve enfekte annelerden doğan bebeklerde perinatal veya konjenital enfeksiyonlardır.