Klamidya Enfeksiyonları

Klamidya, cinsel yolla bulaşan yaygın bir hastalıktır .

Chlamydia trachomatis adı verilen bakterilerden kaynaklanır. Hem erkekleri hem de kadınları enfekte edebilir. İlişki türüne göre kadınlarda serviks, rektum veya boğazı, erkeklerde üretra (penisin içinde), rektum veya boğazı enfekte eder.

Klamidya nasıl bulaşır?

Enfeksiyonu olan biriyle oral, vajinal veya anal seks sırasında klamidya bulaşı görülmektedir.

Bir kadın ayrıca doğum sırasında bebeğine klamidya bulaştırabilir.

Klamidya geçirdiyseniz ve geçmişte tedavi gördüyseniz, bu hastalığa sahip biriyle korunmasız cinsel ilişkiye girerseniz yeniden enfekte olabilirsiniz.

Kimlerde klamidya bulaşma riski vardır?

Klamidya gençlerde, özellikle genç kadınlarda daha yaygındır. Sürekli olarak prezervatif kullanmıyorsanız veya birden fazla partneriniz varsa, klamidya ile enfekte olma olasılığınız daha yüksektir.

Klamidya belirtileri nelerdir?

Klamidya genellikle herhangi bir belirtiye neden olmaz. Bu nedenle, klamidya olduğunuzun farkında olmayabilirsiniz.

Hiçbir semptomu olmayan klamidya hastaları, hastalığı başkalarına da bulaştırabilir.

Belirtiler enfekte bir partnerle cinsel ilişkiye girdikten birkaç hafta sonrasına kadar ortaya çıkmayabilirler.

Kadınlarda semptomlar şunları içerir:

• Güçlü bir kokuya sahip olabilen anormal vajinal akıntı

• İdrar yaparken yanma hissi

• İlişki sırasında ağrı

Enfeksiyon yayılırsa, alt karın ağrısı, seks sırasında ağrı, mide bulantısı veya ateş olabilir.

Erkeklerde semptomlar şunları içerir:

• Penisden sıvı boşalması

• İdrar yaparken yanma hissi

• Penis açıklığının etrafında yanma veya kaşıntı

• Testislerin birinde veya her ikisinde ağrı ve şişlik

• Klamidya rektumu enfekte ederse (erkeklerde veya kadınlarda), rektal ağrı, akıntı ve/veya kanamaya neden olabilir.

Klamidya nasıl teşhis edilir?

Klamidyayı teşhis etmek için bazı testlere ihtiyaç bulunmaktadır.

Doktorunuz sizden idrar örneği vermenizi isteyebilir. Kadınlarda bazen vajinadan bir doku örneği alınabilir. ( Pamuklu Çubuk İle)

Kimler Klamidya testi yaptırmalı?

Klamidya semptomlarınız varsa veya cinsel yolla bulaşan bir hastalığı olan bir partneriniz varsa test için doktora görünmeniz gerekmektedir.

Daha yüksek risk altındaki kişiler her yıl klamidya için kontrol edilmelidir.

• Aktif kadınlar

• Birden fazla seks partneri olan kadınlar

• Erkeklerle seks yapan erkekler

Klamidya hangi sorunlara neden olabilir?

Kadınlarda tedavi edilmeyen bir enfeksiyon rahmin ve fallop tüplerine yayılarak pelvik inflamatuar hastalığına neden olabilir. Bu hastalık üreme sisteminizde kalıcı hasara neden olabilir. Bu, uzun süreli pelvik ağrıya , kısırlığa ve dış gebeliğe yol açabilir. Birden fazla kez klamidya enfeksiyonu geçiren kadınlar, ciddi üreme sağlığı komplikasyonları açısından daha yüksek risk altındadır.

Erkekler genellikle Klamidyadan sağlık sorunları yaşamazlar. Bazen epididimi (sperm taşıyan tüp) enfekte edebilir. Bu ağrıya, ateşe ve nadiren kısırlığa neden olabilir.

Hem erkek hem de kadınlarda, klamidya enfeksiyonu nedeniyle reaktif artrit gelişebilir. Reaktif artrit, vücuttaki bir enfeksiyona "tepki" olarak ortaya çıkan bir artrit türüdür.

Enfekte annelerden doğan bebeklerde klamidyanın neden olduğu göz enfeksiyonları ve zatürre görülebilir. Ayrıca bebeğinizin çok erken doğmasını daha olası hale getirebilir.

Tedavi edilmeyen Klamidya, HIV/AIDS'e yakalanma ihtimalini artırır.

Klamidya tedavisi nasıl yapılır?

Antibiyotikler ile enfeksiyonu tedavi edilebilmektedir. Tek seferlik bir antibiyotik dozu alabilirsiniz veya 7 gün boyunca her gün ilaç almanız gerekebilir.

Antibiyotikler, hastalığın neden olduğu kalıcı hasarları maalesef onaramaz.

Klamidya ve cinsellik

Hastalığın partnerinize bulaşmasını önlemek için enfeksiyon geçene kadar cinsel ilişkiye girmemelisiniz.

Tek doz antibiyotik aldıysanız, tekrar ilişki için ilacı aldıktan sonra 7 gün beklemelisiniz.

7 gün boyunca her gün ilaç almanız gerekiyorsa, ilacınızın tüm dozlarını almayı bitirene kadar tekrar seks yapmamalısınız.

Sıklıkla tekrarlayan bir enfeksiyon olması nedeniyle tedaviden yaklaşık üç ay sonra tekrar test yaptırmalısınız.